Het is voor SEO redenen belangrijk om te weten wat long- en short-tail zoekwoorden zijn. Door Google worden bepaalde zoekwoorden aan een pagina gekoppeld, hier kan je zelf invloed op uitoefenen, als iemand op deze zoekwoorden zoekt kan jouw pagina naar voren komen in de resultaten.

Table Of Contents

Verschil long- en short-tail.

Short tail.

Er worden per dag gemiddeld 5.6 miljard zoekopdrachten uitgevoerd. De meeste hiervan zullen korte woorden van bekende bedrijven/films/games zijn zoals: ‘Facebook’, ‘YouTube’, ‘Game of Thrones’, ‘GTA V’ of ‘Fortnite’: dit worden ook wel short-tail keywords genoemd. Deze woorden hebben veel zoekvolume en héél véél zoekresultaten.

Hier zie je de resultaten van de zoekopdracht ‘YouTube’, die op dit moment 11.2 miljard resultaten heeft: heel veel concurrentie dus.

Voor een nieuwe website met weinig backlinks en autoriteit is het bijna onmogelijk om hier goed op te ranken.

Long tail.

Voor een nieuwe website, jonger dan zes maanden, is het aan te raden om op long-tail zoekwoorden te richten. Dit zijn zoektermen die vaak uit meer woorden bestaan waar minder zoekvolume op is, maar ook veel minder concurrentie voor is.

Google zoekresultaten pagina met 24.100 resultaten. In de zoekbalk staat bedum standbeeld.

Voor de zoekopdracht ‘Bedum Standbeeld’, zijn maar 24 duizend resultaten. Daardoor is het erg simpel om hier hoog op te ranken.

Kenmerken van long-tail zoekwoorden.

Hoe kan je long-tail zoekwoorden herkennen?

  • Long tail keywords zijn vaak heel specifiek.
  • Weinig concurrentie – bijna geen andere websites die ervoor ranken.
  • Weinig zoekvolume – ongeveer 100 zoekopdrachten per maand.
  • Bestaat vaak uit veel woorden.

Slechte- en goede long-tail zoekwoorden.

Een zoekwoord moet een goede balans hebben van concurrentie en volume.