Het is voor SEO redenen belangrijk om te weten wat long- en short-tail zoekwoorden zijn. Door Google worden bepaalde zoekwoorden aan een pagina gekoppeld, hier kan je zelf invloed op uitoefenen, als iemand op deze zoekwoorden zoekt kan jouw pagina naar voren komen in de resultaten.

Verschil long- en short-tail.

Short tail.

Er worden per dag gemiddeld 5.6 miljard zoekopdrachten uitgevoerd. De meeste hiervan zullen korte woorden van bekende bedrijven/films/games zijn zoals: ‘Facebook’, ‘YouTube’, ‘Game of Thrones’, ‘GTA V’ of ‘Fortnite’: dit worden ook wel short-tail keywords genoemd. Deze woorden hebben veel zoekvolume en héél véél zoekresultaten.

Hier zie je de resultaten van de zoekopdracht ‘YouTube’, die op dit moment 11.2 miljard resultaten heeft: heel veel concurrentie dus.

Voor een nieuwe website met weinig backlinks en autoriteit is het bijna onmogelijk om hier goed op te ranken.

Long tail.

Voor een nieuwe website, jonger dan zes maanden, is het aan te raden om op long-tail zoekwoorden te richten. Dit zijn zoektermen die vaak uit meer woorden bestaan waar minder zoekvolume op is, maar ook veel minder concurrentie voor is.

Google zoekresultaten pagina met 24.100 resultaten. In de zoekbalk staat bedum standbeeld.

Voor de zoekopdracht ‘Bedum Standbeeld’, zijn maar 24 duizend resultaten. Daardoor is het erg simpel om hier hoog op te ranken.

Kenmerken van long-tail zoekwoorden.

Hoe kan je long-tail zoekwoorden herkennen?

  • Long tail keywords zijn vaak heel specifiek.
  • Weinig concurrentie – bijna geen andere websites die ervoor ranken.
  • Weinig zoekvolume – ongeveer 100 zoekopdrachten per maand.
  • Bestaat vaak uit veel woorden.

Slechte- en goede long-tail zoekwoorden.

Een zoekwoord moet een goede balans hebben van concurrentie en volume. Als een long-tail zoekwoord té weinig volume heeft is het niet de moeite waard om ervoor te ranken: het kost tijd om content te maken, en je krijgt er bijna niets voor terug.

Zoekwoorden:weinig concurrentieveel concurrentie
Weinig zoekvolumeLong-tail: zorg ervoor dat er niet té weinig volume is. Anders is dit een prima zoekwoord om voor te ranken.Short-tail: niet de moeite waard.
Veel zoekvolumeLong-tail: dit is perfect maar zeldzaam.Short-tail: als je een oude en sterke website hebt, is dit het proberen waard.
een handige tabel om goede zoekwoorden te vinden.

Hoe vind je goede long tail zoekwoorden.

Het kan erg ingewikkeld zijn om goede long-tails te vinden. Wij raden daarom aan om eerst meer te lezen over SEO, of een offerte aan te vragen.
Als je het toch zelf wilt proberen, lees dan verder.

Google Trends.

Op Google Trends is het mogelijk om met een hype mee te gaan.

long tail vinden

Zoals je bij de bovenstaande afbeelding ziet is er een grote ‘spike’ in zoekopdrachten rond: ‘Prince Carl Zwanger’, omdat dit erg nieuw is, is er nog weinig concurrentie en is het dus mogelijk om veel bezoekers te krijgen.

Het probleem hiermee is wel dat je maar voor korte tijd extra gebruikers zult zien omdat binnen een week dit oud nieuws is. Ook is het mogelijk dat je site pas te laat in de zoekresultaten verschijnt door slechte on-page SEO. Het is sterk aan te raden om voor dit soort manieren ook AMP te gebruiken.

Vergelijkbare zoekresultaten in SERP.

Als je bijvoorbeeld zoekt op de short-tail: ‘deuren’, en naar beneden scrolt zal je een groep met vergelijkbare zoekopdrachten vinden.

long tail

Dan kan je bij ieder van deze linkjes kijken of er veel concurrentie en veel volume voor is.

Conclusie.

Long tail zijn specifieke zoekopdrachten met weinig concurrentie, je kan ze vinden in Google Trends, en Google zelf.
Short tail zijn brede zoekwoorden waar vaak heel veel concurrentie voor is én er wordt vaak erg veel op gezocht.

Wat zijn short tail en long tail keywords?

Long tail keywords zijn lange zoekopdrachten met weinig zoekvolume waar je relatief makkelijk voor kan ranken met een nieuwe website.

Short tail keywords zijn korte zoekopdrachten met veel zoekvolume waar je relatief moeilijk voor kan ranken met een nieuwe website.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer Bezoekers en Sales?

Besteed uw SEO vandaag nog uit en zie uw klanten groeien!