Categorieën
uitleg

Wat is AMP? En hoe werkt AMP?

AMP is een ‘framework’ in het leven geroepen door Google zelf. AMP staat voor Accelerated Mobile Pages, dit framework zorgt ervoor dat websites voor mobiele websites sneller laadt.

AMP is nodig voor álle website, volgens het CBS gebruikt meer dan 98% van alle Nederlanders een telefoon om op het internet te surfen, het framework biedt deze internetgebruikers snellere laadt-tijden.

Wat is AMP?

Accelerated Mobile Pages is dus een framework van Google. Als een website AMP toepast is er één normale pagina en één aparte AMP pagina. De aparte AMP pagina is eigenlijk een soort ‘kale’ standaard pagina met eigen HTML-, CSS-, Javascript code en cache

Door dit framework is het mogelijk om een statische pagina te maken die ontzettend snel laadt.

Je zou een ‘normale pagina’ kunnen zien als een boom met heel veel bladeren en takken en je zou een AMP-pagina kunnen zien als een kale boom (zie de afbeelding hieronder).

AMP infogram

Dit wil niet zeggen dat een AMP pagina slechter is, het heeft alleen minder poespas wat ervoor zorgt dat het sneller laadt. Volgens Google maakt dit framework de pagina zelfs mooier, want het heeft een eigen design.

Volgens Dave Besbris (Vice President van Google) is het framework uitgevonden om (Verge):

  1. To help content load faster. (vertaling: om content sneller te laten laden).
  2. To reduce abandonment. (vertaling: om verlating/bounce-rate te verlagen).
  3. To cut down on the “clutter” on webpages.(vertaling: om rommel van een website weg te halen).

Facebook maakt gebruik van technologie dat artikelen laadt voordat een gebruiker erop heeft geklikt, en Google wil dit nu dus voor het hele wereld wijde web proberen.

Voorwaarden waaraan moet voldaan om een AMP pagina te kunnen bezoeken.

Een Accelerated Mobile Page pagina moet om in Google’s SERP resultaten voor te komen voldoen aan drie voorwaarden.

google amp bug
Dit is hoe het eruit ziet in de Google SERP zelf.

De drie voorwaarden zijn:

  • De gebruiker moet een mobiel apparaat gebruiken.
  • De zoekmachine moet het framework ondersteunen, (Google kan dit).
  • Er moet een AMP-versie bestaan van de pagina.

SEO en AMP.

Het framework van Google heeft naast gebruiksgemak ook erg veel SEO voordelen. Als je naar de AMP success pagina van Google gaat zie je dat veel bedrijven hun omzet gigantisch verhogen na invoering van AMP.

Een paar voorbeelden van success-verhalen zijn bijvoorbeeld:

Dat Accelerated Mobile Pages erg voordelig is voor SEO is nu dus wel bevestigd. Maar waarom is dit zo?

  1. Ten eerste worden pagina’s die het framework van Google gebruiken bovenaan in Google gezet in een soort carousel.
  2. Ten tweede worden AMP pagina’s veel sneller geladen (dit is een belangrijke ranking-factor).
  3. Ten derde krijgen deze pagina’s een speciaal AMP icoontje.
  4. Ten vierde lijkt het alsof deze pagina’s standaard een kleine boost krijgen in de SERP (dit is niet bevestigd).

Controversies rond AMP.

Het is geen geheim dat Google erg veel macht heeft omdat het in iedereen erg bijna dagelijks mee te maken heeft.
Gelukkig is het internet deels gedecentraliseerd doordat iedereen zijn eigen site kan hosten.

Maar nu AMP steeds verder groeit gaat er steeds meer macht naar Google, want als iemand een AMP site opent blijft de bezoeker op de Google servers.

Dus dit zou Google de mogelijkheid geven om alle AMP pagina’s in eigen voordeel te gebruiken en te bewerken: er kunnen al advertenties op gekocht worden en er zijn rumoeren dat Google advertenties plaatst op AMP pagina’s die geen toestemming hebben gegeven.

Ook verdienen deze speciale pagina’s lang niet evenveel als de standaard mobiele websites, volgens een onderzoek van de Wall Street Journal verdiend een normale pagina twee keer zoveel advertentie-inkomsten dan een AMP pagina.

Het antwoord van Google’s Vice President of News is dat deze websites AMP advertenties niet goed toepassen en daardoor inkomsten mislopen, hij vindt dat het project goed verloopt.

Het fijne is wel dat het framework ‘open-source’ is (iedereen kan het bewerken en kopiëren op Github).

Hoe begin je met AMP?

Ben je geïnspireerd door de succesverhalen en wil je het framework aan je eigen website toevoegen? Laat dit dan doen door specialisten, het is namelijk nog best wel ingewikkeld.

Wil je het toch zelf proberen? Lees dan even verder.

WordPress.

Als je WordPress gebruikt is AMP installeren erg makkelijk, er zijn namelijk erg handige plug-ins voor die de programmeer taken op zich nemen. Als je bijvoorbeeld gebruik maakt van RankMath kan je AMP met een paar klikken installeren.

Zorg wel dat je altijd eerst een back-up maakt van je website voordat je met plug-ins aan de slag gaat, je kan namelijk je site laten crashen.

Coderen.

Google heeft zelf erg handige documentatie geschreven over AMP te implementeren via code. Dit kan nog wel ingewikkeld zijn.

Conclusie.

AMP is een open-source framework van Google dat ervoor zorgt dat mobiele pagina’s sneller laden door veel onnodige informatie weg te halen.

Voor SEO redenen is het erg handig, zo zijn er bedrijven die hun bezoekers zien verdubbelen sinds invoering van AMP.

Toch is er veel controversie rond AMP, het is volgens sommigen het einde van het gedecentraliseerde Wereld Wijde Web, en sommigen verliezen inkomsten met AMP. Google vindt dat dit meevalt.

Beginnen met AMP is erg lastig als je niet weet wat je doet, uitbesteden is dus aan te raden. Als je zelf aan de slag gaat kan je gaan coderen, maar plug-ins in WordPress zijn ook mogelijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *